2012. március 1., csütörtök

Káposztás tészta

Mindig úgy gondoltam, két dologban utolérhetetlen a Nagymamám: a tejfölös krumplifőzelékben és a káposztás tésztában. Az előbbi elkészítése, ami minden látogatásunk első vacsorája volt, a mai napig rejtély marad számunkra. Hogy a saját termesztésű krumplitól lett-e ennyire finom és különleges vagy egyszerűen attól, hogy ő csinálta, minden szeretetével és gondoskodásával, nem tudom. Senkinek soha nem sikerült pont úgy, mint ahogy azt Ő tudja. Minden esetre örök fogalom marad a családban ez az étel és többé elkészíteni se merem, miután az első kísérletem (és utolsó is egyben) teljes csalódást okozott. Egyszerűen tönkretenném vele mindazt, ami ezen az egyszerű ételen keresztül hozzáköt. Nem így a káposztás tésztával, melyet a téli időszakban szinte heti rendszerességgel készítek el családomnak, az ő kívánságukra. (Hiszen, ahogy Ewald Plachutta is mondta: A káposztás tészta még a kaviárt is lekörözi, ha készítője érti a dolgát!)
Ennek is csak néhány éve rugaszkodtam neki és mindig újra és újra visszaidézi nekem a szegerdei emlékeket! Jöjjön hát a recept, Nagymamám tiszteletére!


200gr fodros kockatészta
6ek olaj
60gr cukor
1 közepes fej vöröshagyma
600 gr (kb fél fej) káposzta
kevés víz só, frissen őrölt bors

A káposztát kb 1 cm-es négyzetekre vágom, a hagymát finomra aprítom. Felhevítem az olajat, cukrot (óvatosan!!) sötét színűre karamellizálom rajta, majd hozzáadom a hagymát, jól megpirítom. Ezután jöhet a káposzta, kevés vízzel együtt, sózom, borsozom. Annyira dinsztelem meg, hogy puha legyen, de ne essen össze (kb 30 min.). Ezalatt felteszem a vizet forrni és megfőzöm a tésztát. Ezt melegen tartom vagy az összekeverés előtt újra felmelegítem! Végezetül még egyszer sózom, borsozom.

2 megjegyzés:

  1. A tejfölös krumplifőzelék valóban utánozhatatlan. Számomra ez olyan mint az erdélyi juhtúrós puliszka. Sosem lesz olyan mint Korondon.
    Három hónapig laktam egy családnál még gimnazista koromban és 2-3 naponta ez volt a reggeli.Néha egy kis laskagombával fűszerezve. Amikor haza jöttem ellenállhatatlan vágyat éreztem,hogy ugyan azokat az ízeket és ételeket másokkal is megkóstoltathassam.Reménytelenül, mert nem jöttek vissza és még az étel sem sikerült.Nagy kudarc volt ez a számomra.Azóta sem próbáltam elkészíteni.

    VálaszTörlés
  2. A tejfölös krumplifőzelék valóban utánozhatatlan. Számomra ez olyan mint az erdélyi juhtúrós puliszka. Sosem lesz olyan mint Korondon.
    Három hónapig laktam egy családnál még gimnazista koromban és 2-3 naponta ez volt a reggeli.Néha egy kis laskagombával fűszerezve. Amikor haza jöttem ellenállhatatlan vágyat éreztem,hogy ugyan azokat az ízeket és ételeket másokkal is megkóstoltathassam.Reménytelenül, mert nem jöttek vissza és még az étel sem sikerült.Nagy kudarc volt ez a számomra.Azóta sem próbáltam elkészíteni.

    VálaszTörlés