„Vándor, nincsen út, csupán mit megtapodtak lépteink;
utat járva tör az ember, semmi egyéb útja nincs.
Utat járva tör az ember,
S egyszer vissza is tekint:
Ott az ösvény, s már hiába járná, taposná megint.“
Antonio Machado (Tímár György fordítása)
A férfi szerepét (értsd ezalatt a következőkben: férfi, férj, apa) talán
ugyanolyan nehéz meghatározni, mint a nőét. Különösen, ha a témát boncolgató
személy maga nem férfi.
Azonban Értetek mindent, kedves Olvasók!
Tehát hosszasan beleástam magam a témába és egyszerre csak arra lettem
figyelmes, hogy teljesen másképp látom a férfi nemet, sőt, egyáltalán csak most
kezdem világosan látni és érteni a férfi szerepet. Hirtelen rádöbbentem, hogy
egyáltalán nem is gondolkodtam még el eddig a férfiak szerepén. Így hát őszinte
leszek, hálás vagyok Nyárnak, Ősznek és Tavasznak, hogy rám bízták ezt a
feladatot. Hatalmasat fordult velem a világ! És, ha őszintén odafigyelve
olvassátok a következő sorokat, szívből kívánom, hogy Titeket is hatalmába kerítsen az az
érzés, mely rávilágít a teremtett világ megfoghatatlanságára és
csodálatosságára!
...és ezzel együtt megértsük, hogy a férfiak ugyanolyan nehéz
helyzetben vannak szerepkörüket illetően, mint mi, nők.
A nőknél már említettük, hogy a családban látott példa meghatározó szerepet
játszik, leginkább abban, hogy a nő ki tud-e teljesedni anyaságában. Hasonlóan
van ez a férfiaknál is. A család jelentősen befolyásolhatja a fiú
kiteljesedését saját szerepkörét illetően. Míg a nőnek a mai napig leginkább
otthon, addig a férfinek a külvilág felé kell bizonyítania. Ez nem csak
egyszerű kötelességük, hanem a férfi nem saját elvárása magával szemben. Mi,
nők, különösképpen tartsuk ezt tiszteletben!!
Édesapám mindig azt mondta nekem: "Légy megértőbb a férfiakkal, nézd
el nekik, hogy közel sem bírnak annyit, mint ti, nők." Ez egyáltalán nem
volt vigasztaló, és még azt a felemelő érzést sem adta meg nekem, hogy igen, én
ott, legbelül erősebb vagyok. Nem is ezt akarta elérni Édesapám a szavaival,
hanem csak annyit, hogy forduljak az Erő és a Hatalom képviselői felé
megértéssel, mert szükségük van erre, hogy jól tudják végezni a kötelességüket.
Nézzünk hát két végletes felfogást a férfiszerepeken belül!
Szil Pétert gondolatait szeretném Veletek megosztani, érdemes az egész tanulmányt végigolvasni, ha
valakinek van rá ideje!
1. Az ősi férfi
szerep
"Goya "Szaturnusz felfalja fiát" című képe (remélem megbocsájtjátok, ha most nem szúrom ide be a képet) drámaian realista módon ábrázolja az apaság-fogalmunkat uraló egyik legősibb mítoszt, a görög Kronosz (a római mitológiában Szaturnusz) történetét. Mint minden mítosznak, ennek is több lehetséges értelmezése van, például az, hogy az idő, Kronosz, kegyelem nélkül mindent felfal.
Szil Péter
olvasatában a kép a patriarchátus kialakulásának egy központi pontjára
irányítja a figyelmet, ami nem más, mint az apák küzdelme a hatalomért. Azoké
az apáké, akiknek – történelmi léptékben beszélve – csak nem sokkal korábban
hozták tudtukra az anyák azt, amit ők az állatok háziasítása és saját testük megfigyelése
során felfedeztek a hím szerepéről a megtermékenyítésben. Ekkor az anyák még
mindig próbálnak ellenállni az apák uralmi törekvéseinek és ezért gyermekeikkel
szövetkeztek. De a fiúgyermekek, bár gyerek- és fiatalkorukban maguk is apjuk
áldozatai voltak, felnőve férfi felmenőik nyomdokaiba lépnek.
Központi figuránk,
Kronosz/Szaturnusz saját apját kasztrálta annak idején, amikor Gaia (a
Földanya, az Őskáoszból keletkezett első istenek között is az első) és Uránosz
gyerekei fellázadtak apjuk ellen.
...amikor
pedig Kronosz/Szaturnusz apja helyére lép és megtudja, hogy a
feleségével-testvérével, Hérával nemzett sok gyereke közül az egyik meg fogja
fosztani hatalmától, inkább sorban megöli azokat, és nem is akárhogyan:
kannibál módjára egyenként falja fel őket. Csak egy menekül meg, anyai csellel,
mert az kicseréli őt egy kőre. Kronosz/Szaturnusz, amilyen vak, nem tud
megkülönböztetni egy gyereket egy kőtől. (A távollévő apa tipikus esete, aki
hatalmi dolgaival van elfoglalva a világban és kapcsolata gyerekeivel arra
korlátozódik, hogy néha megnézi őket – vagy még ezt sem – de még véletlenül sem
érinti meg, simogatja, fogja karjában őket?).
Ebből a túlélő
fiúból lesz Zeusz/Jupiter, aki bevégzi a patriarchátus intézményesítését.
Felnőve megfosztja apját trónjától és főistenként az Olimposzra
telepszik.
Ez szövi át a
mindennapi nyelvet is, amikor azt mondjuk, hogy a gyerekek „nem hagynak minket
békén”. Valójában nem más ez, mint az áldozat hibáztatása. A gyerekek valójában
békét akarnak, nem harcot. Ha mégis kénytelenek harcba bonyolódni, ezt csak
azért teszik, hogy veleszületett elevenségük és intelligenciájuk segítségével
védekezzenek a felnőttek támadásaival szemben. Ezek legszembetűnőbb módon
azokban a hatalommal való – kisebb és nagyobb, fizikai és nem fizikai – visszaélésekben
mutatkoznak meg, amelyeknek a gyerekek rendszeresen ki vannak téve. A gyerekek
elleni háború lényege éppen az, hogy azokat a fogalmakat teszi a mindennapok
alapjává, amelyek történelmileg a társadalom szervezésének „férfias” módját
képviselik: termelés, ellenőrzés, stb.
Ha tovább
körvonalazzuk az apaszerep és a (saját vagy felsőbb) hatalom közötti tragikus
társulást, egy kulturálisan hozzánk még közelebb álló példát találunk az
Ószövetségben. Ábrahám egy felsőbb hatalom utasítására kész feláldozni fiát és
végül egy angyalnak kell megmentenie a gyereket az apai megérzés vagy ösztön
helyett.
Szil Péter nem
annyira a vallásról magáról beszél, hanem bizonyos ábrázolásokról, amelyek
képzeletünk legmélyebb rétegeit alkotják. Ugyanebben a vallásban van egy másik,
szintén nagyon ismert ábrázolás, amely lehetne a gondoskodó apa archetípusa.
Józsefet, bár nem ő
a biológiai apa, megérinti a gyermekről való gondoskodás. Amikor a többi
betlehemi férfihez hasonlóan megtudja, hogy Heródes minden elsőszülött fiút meg
fog öletni, ő az egyetlen, aki azt mondja: „itt hagyom a munkámat, itt hagyok
mindent, és elmegyünk, hogy megvédjük a gyereket”. József, egy sok alázatot
felmutató cselekedetben, hosszú utat tesz meg Máriával és a gyermekkel,
teljesítve küldetését, mint védő és gondoskodó apa.
...Érdekes módon
van Istenkultuszunk, Máriakultuszunk, Jézuskultuszunk, de nincsen
Józsefkultuszunk.
2. Az "új
apa" szerep
Az utóbbi évtizedekben megjelent a médiában egy jelenség, az Új apa. Az Új, érzékeny férfi és a Családcentrikus férfi e közeli rokona egy olyan férfi lenne, aki képes érzelmi kapcsolatot kialakítani gyerekeivel és foglalkozni velük. Az Új apa figurája ügyes csúsztatással telepedett meg a médiadiskurzusban. A média ugyanis egyértelműnek állítja be, hogy a gyerekeket szeretni ugyanaz, mint foglalkozni velük és megosztani a nevelésükkel járó praktikus felelősséget. Márpedig a ragaszkodás nem elegendő próbája a gondoskodásra való rátermettségnek, illetve, még ha rendelkezik is valaki ezzel a készséggel, attól még nem adott, hogy valóban foglalkozik is a gyerekkel. Valójában sok esetben az új apák nem annyira a gyerekekért, hanem a gyerekekkel vannak. A gyereknevelésnek csak bizonyos elemeit teszik magukévá, általában azokat, amelyek a legkellemesebbek. Ezek a részben túldimenzionált tevékenységek általában az érzelmekre koncentráló rituálék (jelenlét a szülésnél, pelenkázás, esti fürdetés, cumiztatás, közös játék lefekvés előtt, altatás). Ugyanakkor nem csökkentik sem a nők szokásos túlterheltségét, sem a hagyományos egyenlőtlenséget a házimunkák elosztásában, mivel a mindennapi, legnagyobb megterhelést jelentő rutinfeladatok továbbra is a nőknél maradnak.
Nincsenek tehát
világos és könnyű receptek arra, hogy mi kell tennünk, de azt igenis tudhatjuk,
hogy mi az, amit nem szabad folytatnunk...
Más szavakkal: egy, az apaszerepben és a nőkkel való
kapcsolatokban változásokat elérni kívánó férfiaknak elsősorban
saját, a patriarchális hagyomány révén a férfiakat megillető hatalmi és
kontrolláló pozíciójukkal kell szembenézniük. A patriarchátus disszidenseinek
szerepe jut nekik, akkor is, ha ez kevésbé kellemes és örvendetes, mint „új,
érzékeny férfinak” vagy „új apának” lenni, és akkor is, ha ezzel kiváltságokat
vesztenek és bizonytalanságot nyernek. Mert a szerepek kétségtelenül egyfajta
biztonságot adnak. Tudjuk, hogy sok fiatal manapság is az eltúlzott nemi
szerepeket választja, mert így véli megtalálni a biztonságot,
amelyet az ad, ha már meghatározott szerepeket játszó csoporthoz tartozhat az
ember és nem saját magának kell választ keresnie az oly sok bizonytalanságot
magában rejtő kérdésre: Ki vagyok én? Mi vagyok én?"
A mítoszok nemcsak
hogy nem véglegesek, hanem arra várnak, hogy megalkossuk őket, legalábbis a nem
erőszakos, a gyerekeit nem felfaló, az őszintén gondoskodó férfi mítoszát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése